La Desprotecció de Ser Mare al Departament d'Ensenyament
Una de les principals tasques de “Deixem de ser una illa”,
la secció sindical de CGT Ensenyament a Tarragona, és la de defensar els drets
laborals de les docents adscrites als ST de Tarragona.
Darrerament, s’ha conegut el cas de la denúncia que una
professora ha interposat contra el Departament d’Ensenyament com a conseqüència
de la no renovació del nomenament per a ser contractada el curs següent. Aquest
fet, ocorregut just després de finalitzar el seu permís de maternitat, li va
impossibilitar de continuar en el lloc docent que havia estat ocupant durant
vuit anys consecutius, realitzant totes les tasques que se’n derivaven i sense
haver rebut mai cap alerta per incompliment de les feines assignades. El cas és
tan real com alarmant i demostraria la desprotecció que pateixen les
treballadores, fins i tot, dins de l’administració. En la denúncia no s’ha
pogut argumentar el fet que la professora fos penalitzada per exercir el dret a
la maternitat, però s’apunta l’existència d’una sèrie d’irregularitats en el
procediment seguit, tant per la direcció del centre com pel servei d’inspecció,
a l’hora de formalitzar la no renovació del contracte. D’acord amb la normativa
vigent, tota proposta de no continuïtat en el mateix centre requereix junt amb
l’informe de la inspecció, un informe raonat i justificat de la direcció, i el
tràmit d’audiència de la persona interessada. El que la demanda destaca en
aquest cas és el canvi sobtat en l’actitud de la direcció que, a diferència del
que havia considerat tots els anys anteriors, precisament aquell darrer curs
(que era el que va tenir el permís de maternitat) va emetre una avaluació
negativa de la professora atribuint-li suposades faltes en el desenvolupament
de la seva feina.
En el cas del personal funcionari, les propostes de
no-continuïtat, tot i suposar un trasbals, no impliquen la pèrdua de la feina,
però en el cas del professorat interí comporten la pèrdua del lloc de treball, causant
així un greu perjudici a la persona afectada. És en aquest context d’extrema
precarietat i indefensió on certes pràctiques abusives, afins al despotisme
empresarial, poden lesionar fàcilment i de manera arbitrària els interessos del
col·lectiu del personal docent més vulnerable. Això és el que ha volgut fer
palès la nostra companya amb la seva denúncia de l’administració per no vetllar
pels interessos del professorat en haver emparat una decisió presa per la
direcció que infringia el requisit de motivació raonada i justificada i amb la
qual també es va mostrar connivent la pròpia inspecció educativa.
Era previsible que l’aprovació de la LEC i del consegüent
decret de plantilles obrís la porta a una conculcació institucionalitzada dels
drets laborals dels treballadors docents. Així ho va denunciar CGT i altres
organitzacions sindicals i partits polítics durant el procés de tramitació del
decret. L’atribució de més competències a les direccions en la gestió del
personal docent no sols els ha donat la capacitat de supervisar, avaluar i gestionar
el professorat del centre, sinó que en alguns casos també els ha atorgat el
poder de decidir qui en podia formar part i qui no. I encara més, aquesta
enorme potestat es pot exercir sense gaire control, sense la subjecció real a mecanismes
de supervisió i de reclamació que són els que haurien de servir per protegir
els drets laborals dels docents, i molt especialment, com en l'exemple que
estem exposant, d’aquells que es troben en una situació de major
vulnerabilitat, a causa de la precarietat dels seus llocs de treball. Això
permet que siguin consideracions subjectives i interessades les que decideixin
la idoneïtat d’una persona per ocupar un lloc de treball en un centre educatiu
de titularitat pública, quan l’adjudicació d’aquests llocs de treball hauria de
seguir uns criteris d’objectivitat i transparència.
La relació entre les direccions i el professorat que
conforma les plantilles docents dels centres ja no es concep com una relació col·laborativa
entre iguals marcada per l’horitzontalitat, sinó que s’està transformant en una
relació jerarquitzada basada en el domini d’unes direccions amb autonomia de
gestió i facultats cada cop més extenses de selecció del personal que entenen
que la forma d’organització dels centres públics ha d’adoptar el model de la
gestió dels recursos humans d’una empresa privada.
L’objectiu està clar: contribuir a la desprotecció i
indefensió del professorat per a facilitar-ne el control, no pas per millorar
la qualitat educativa. No és l’únic mecanisme, n’hi ha d’altres, com les proves
externes i estandarditzades que no només han de servir per avaluar l’alumnat, sinó
que també es volen usar com un instrument més de fiscalització autoritària de
la tasca docent.
Fóra escandalós que restéssim indiferents davant del fet que
els ST d’Ensenyament a Tarragona no hagin fet costat a una treballadora que,
confiant en el que l’administració li assegurava, en cap moment va contemplar
que no podria continuar realitzant la seva feina després d’exercir el seu dret
de ser mare. Però encara seria més dramàtic mantenir-se indiferents davant la
possibilitat que els mateixos ST hagin avalat l’actuació irregular de la
direcció d’un institut en contra d’una de les seves treballadores.
Per aquest motiu, tornem a demanar amb contundència la derogació
del decret i la recuperació d’una concepció més democràtica de l’organització
dels centres educatius amb l’esperança que el dia 16 de juny, els tribunals
facin justícia a la professora i companya i la sentència que en surti serveixi
de precedent perquè el Departament d’Ensenyament no pugui continuar exercint
pràctiques despòtiques contra les seves treballadores.
Deixem de Ser Una illa
Secció Sindical de CGT Ensenyament a Tarragona
2 de juny 2016
No hay comentarios:
Publicar un comentario