Enric Gonzálvez és professor de Secundària
Diuen que, perquè l’ase arrossegui el carro, cal penjar-li una
pastanaga al davant, de manera que la il·lusió de poder abastar-la mou
el ruc a estirar amb força. En referència a l’interessant article
d’Antonio Bolívar, catedràtic de Didàctica a la Universitat de Granada,
“La cola que menea al perro”, publicat a la secció d’opinió d’El País
(26/01/2014), en què parla sobre la mercantilització de la LOMQE, cal
recordar que aquest procés ja es va dur a terme amb la LEC, amb un ample
consens polític i un ampli descontentament docent.
A banda de compartir el maquiavèl·lic mecanisme d’“ensenyar per a les
proves”, el temps està confirmant el que Bolívar explica al final de
l’article: la competició creixent entre centres, la transformació
d’alumnes en clients i un ús pervers del concepte qualitat. No és cert,
però, que Catalunya s’estigui resistint a implementar aquesta filosofia
educativa. L’enfrontament a la LOMQE no és fruit d’una oposició al
mercantilisme, sinó a l’atac al projecte d’immersió lingüística.
Des de 2009 (aprovació de la LEC), els centres públics han patit un
progressiu gir cap a la concepció de l’educació com a filosofia de
gestió empresarial. Les direccions dels centres tenen la potestat de
crear els seus propis plans pedagògics, tenen la consideració
l’autoritat pública i, mitjançant el futur decret de plantilles, podran
fitxar i desfer-se de la meitat del professorat dels seus centres; a la
pràctica, els claustres de docents hem esdevingut simples espectadors de
les seves decisions.
Aprofundint en aquesta concepció empresarial i anterior a l’aprovació
de la LEC, la Generalitat va impulsar els anomenats Plans de Qualitat i
Millora Continuada, de què han estat presa bona part dels centres
públics amb un elevat índex de fracàs escolar. Els centres contracten
empreses avaluadores que ofereixen segells ISO 9001, certificacions que
avalen que la gestió documental dels centres respon a certs estàndards
reconeguts per l’ENAC (Entitat Nacional d’Acreditació).
La pastanaga és una peça coneguda: manipulació lingüística i
prebendes diverses. S’ha venut millora documental com a millora
pedagògica, cosa que, per una altra banda, es podia haver assolit sense
la intervenció d’empreses avaluadores externes. Fa ja una dècada,
l’aleshores director de l’Institut Lacetània de Manresa, Francesc Vila
Prat, deia a l’informe “La gestió per processos en els centres educatius
basada en la Norma ISO 9001”: “Potser la sensació predominant és que no
hem anat enrere, però que tampoc no n’hi ha per tant. Per què? Primer,
perquè ja abans d’implantar aquest sistema, l’institut funcionava
raonablement bé, molt bé en l’opinió de molts. Segon, perquè fins ara,
la qualitat només ha incidit de portes enfora de l’aula”. Al pròleg
d’aquest mateix informe, Marta Cid, consellera d’Educació per ERC el
2004, deia (sobre la implementació de la ISO): “El treball en aquesta
direcció de ben segur que ens donarà resultats positius que contribuiran
a millorar la qualitat del sistema educatiu a Catalunya”, primer tros
de la pastanaga.
Avui no som gaire lluny de la percepció de Vila Prat. Empaitem la
pastanaga de la qualitat pedagògica mentre estirem del carro on hi ha
les empreses acreditatives, com ara Applus, que obtenen ingressos en
forma d’auditories i concessions de segells a costa de l’erari públic i
que, com a missatge ètic, ens deixen absorcions privatitzadores (vegeu
el cas de les ITV a Catalunya) i jocs de guerra.
Aquesta empresa és propietat del grup Carlyle, corporació de capital
de risc. Segons denuncia l’informe del Centre Delàs d’Estudis per la Pau
del juny de 2013: “A partir d’ara, la ciutadania de Catalunya, quan
dugui el seu cotxe a revisar a una estació de la ITV, ha de saber que
està lliurant dividends a les famílies Bin Laden, Bush i altres coneguts
beneficiaris de les guerres preventives que van començar ara fa deu
anys contra l’Afganistan i l’Iraq”. També ho haurien de saber les
famílies que deixen la seva progènie a centres avalats amb aquest
segell.
L’altra meitat de la pastanaga: ponderacions del currículum i
substanciosos complements de salari a cop d’acord de govern pels docents
que coordinin els Plans de Millora (GOV 112/2009). I entre l’ase i la
pastanaga, efectivament i com apuntava Bolívar, la percepció dels
centres d’educació pública que han de competir entre ells oferint
segells de garantia de gestió documental i instal·lacions renovades per
captar clients, per reconvertir docents en proveïdors i enganyar la
població amb somnis d’emprenedores de l’avenir que, ja avui, són o bé
ofegades autònomes o bé explotades assalariades, si no aturades
cròniques.
Mentrestant, al costat del carro, el gos pot continuar movent la cua,
cada cop hi ha més docents que es dediquen a mirar-lo, tranquil·lament,
i s’aturen a fer-li amanyacs o a exclamar: “Quin gosset tan maco!”. La
maquinària no s’atura i el carro privatitzador avança cap al futur, la
cara fosca dels versos de Benedetti: “Despacio pero viene / sin hacer
mucho ruido / cuidando sobre todo / los sueños prohibidos”.
FONT: SETMANARI LA DIRECTA
No hay comentarios:
Publicar un comentario