7/9/16

[NOTA DE PREMSA] CGT ENSENYAMENT “DEIXEM DE SER UNA ILLA” DENUNCIA LA MALA GESTIÓ DELS SERVEIS TERRITORIALS D'ENSENYAMENT A TARRAGONA

[NOTA DE PREMSA]  CGT ENSENYAMENT “DEIXEM DE SER UNA ILLA” DENUNCIA LA MALA GESTIÓ DELS SERVEIS TERRITORIALS A TARRAGONA I ANIMA LA COMUNITAT EDUCATIVA A MOBILITZAR-SE



Tal i com es va anunciar a finals del curs passat, els sindicats d’Ensenyament han començat el curs amb mobilitzacions en defensa de l’Ensenyament públic per tal d’exigir al Departament que aturi i reverteixi un important conjunt de mesures que actualment  s’apliquen i que resulten en un perjudici de l’atenció a l’alumnat i dels drets del professorat.

Avui a les tres de la tarda ha finalitzat l’acampada davant de la seu al Departament d’Ensenyament a Via Augusta de Barcelona per tal de recordar quines són encara les principals mancances que afecten al nostre sistema educatiu i que el govern no va considerar prioritari resoldre.  Malgrat l’important augment d’alumnat en alguns nivells de secundària  s’ha optat per un increment  clarament insuficient  de la plantilla docent , el manteniment de la política de tancaments de línies d’escoles públiques contra l’aposta de reduir ràtio, i l’augment de la càrrega lectiva hores del professorat que aquest curs s’ha traduït en dues hores lectives més per als docents majors de 55 anys. Finalment,  el Departament s’ha negat de nou cobrir les substitucions de personal docent des del primer dia de setembre.

En el cas però de la demarcació de Tarragona la situació encara és més greu. El sindicat CGT Ensenyament “Deixem de ser una illa” denuncia que aquests són els únics serveis territorials  que han incomplert l’acord  de cobrir des de l’1 de setembre les substitucions dels docents  que desenvolupen treball sindical. Els ST de Tarragona han fet cas omís de la reclamació que CGT Deixem de ser una illa va fer exigint el respecte d’aquest acord i alerta que aquesta decisió està afectant no només les condicions laborals dels docents sinó també la tasca dels equips directius a l’hora de planificar l’inici de curs.

Malauradament no és la primera vegada que una actuació dels representants del Departament d’Ensenyament infringeix la normativa, sense anar més lluny aquest estiu el jutge del Contenciós Administratiu núm. 1 de Tarragona fallava va fallar a favor d’ una professora que va denunciar la gestió improcedent del director de l’Institut Domènech i Montaner en la no renovació del seu contracte. Per aquests fets, l’administració d’Ensenyament a Tarragona encara no s’ha pronunciat ni ha pres cap mesura.  És per això que des de CGT Ensenyament exigim una rectificació de les polítiques que vulneren els drets de les treballadores.


Més que mai, des de la secció sindical animem la comunitat educativa a participar en les diferents mobilitzacions encetades amb l’acampada i que continuaran al llarg del curs. Hem de tenir clar, que davant l’adversitat, només lluitant aconseguirem victòries.

Deixem de ser una illa
Secció Sindical de CGT Ensenyament-Tarragona

6/9/16

[MANIFEST UNITARI SINDICATS ENSENYAMENT] ENS PLANTEM PER LA PÚBLICA

ELS SINDICATS DE L’ENSENYAMENT PÚBLIC ENS PLANTEM!!!

 


Els Sindicats de l’ensenyament públic acampem davant del Departament d’Ensenyament per manifestar el rebuig unitari a les mesures de l’actual conselleria d’educació. 
D’aquesta manera, iniciem un seguit de mobilitzacions en defensa de l’educació pública.
 
Aquesta acampada vol denunciar que el personal substitut no hi és al centre l’1 de setembre. Els últims cursos el personal substitut s'incorporava al centre el primer dia lectiu (aquest curs el 12 de setembre), enguany el Departament ha avançat la seva incorporació dos dies abans. Els sindicats sotasignats creiem insuficient aquesta mesura i seguirem exigint que els substituts i substitutes tinguin el temps necessari per planificar, organitzar i preparar l’inici de curs igual que la resta de companyes i companys. Perquè disposar del temps necessari per planificar és qualitat educativa. També exigim que totes les  substitucions , incloses les de curta durada, siguin cobertes des del primer dia. És imprescindible la cobertura de les substitucions per garantir la qualitat de l'ensenyament i respectar les condicions laborals dels treballadors i treballadores de l’educació. No podem parlar de qualitat educativa sense exigir al Departament que vetlli i treballi per millorar les condicions laborals dels seus treballadors i treballadores  i és per això que continuarem i intensificarem la lluita fins recuperar:

- La reducció de dues hores lectives al professorat major de 55 anys.
- El cobrament del juliol dels substituts amb sis o més mesos treballats.
- L’horari lectiu de 18h a secundària i 23 a primària.

2/9/16

MANIFEST PER LA DESPENALITZACIÓ DE LA DISSIDÈNCIA A LA UNIVERSITAT

 NO al judici a 25 estudiants, 1 tècnic i 1 professor de la UAB

Aturem la repressió i la criminalització de la lluita per la defensa de la universitat pública




Clicant en aquest enllaç
http://repressiouab.precarietat.net/ca/manifest podeu adherir-vos al manifest que ha elaborat un grup de professores i treballadores de la Universitat Autònoma de Barcelona, preocupades per la repressió que s'està produint a la UAB:

Des de fa dècades acceptem que les universitats són un espai on hi hauria de regnar la llibertat, el pensament crític i reflexiu, la innovació teòrica, el qüestionament de paradigmes polítics o científics i l'impuls a la construcció de referents per a la transformació de la vida social, amb la finalitat de millorar les condicions de vida de les dones i els homes que vivim en el present. Per aquesta raó la nostra societat trasllada a l'espai universitari la producció de nous coneixements i la transmissió a la resta de la societat dels avenços científics i de la crítica de dogmes i de pràctiques. En la realitat quotidiana de l'entorn de la majoria de les universitats no sempre és així. Però el reconeixement que les universitats són llocs on ha de prevaler la llibertat està assumit, i la llibertat acadèmica és un dels principis que donen sentit a l'àmbit universitari, d'acord amb les Recomanacions de la UNESCO en la seva Conferència General de 1997, i ratificades per tots els Estats membres d'aquest organisme (1).
Com a conseqüència de l'anterior, els atacs a la llibertat acadèmica, del professorat o de l'alumnat universitari, són considerats un símptoma que un Estat no s'ajusta als mínims requerits per a ser considerat "democràtic", ni tan sols per les menys exigents de les definicions que s'atorguen a aquest terme. Els processos penals contra personal universitari, derivats de l'exercici de l'adopció de posicions dissidents davant l'statu quo, de la manifestació d'opinions i postures polítiques o de l'actuació per fer públiques les mateixes, s'han associat sempre a accions de caràcter autoritari, quan no directament antidemocràtiques o feixistes.
A l'Estat Espanyol, una de les accions de la dictadura del general Franco que va tenir més repercussió internacional, pel que comportava d'atac a la llibertat acadèmica i a qualsevol principi rector de l'espai universitari, va ser la destitució de tres professors en un procés que es va desenvolupar durant les mobilitzacions estudiantils de 1965. En aquell moment, el Govern de Franco, a través del seu Consell de Ministres, expulsava de la Universitat als professors José Luis López-Aranguren Jiménez, Agustín García Calvo i Enrique Tierno Galván, i sancionava per dos anys a altres dos professors (2). Les acusacions que van impulsar aquesta actuació feien referència a la inducció a activitats subversives a l'alumnat universitari, en el context de mobilitzacions estudiantils i d'ocupació de facultats ( "adhesió a la insubordinació", "incitació i estímul de manifestacions col·lectives", "presència al capdavant de reunions estudiantils"...) d'acord amb la resolució del Tribunal Suprem de 1967 que va ratificar la decisió (3). La Llei d'Amnistia de l'any 1977 (Llei 46/1977, de 15 d'octubre) revocaria aquestes decisions governamentals i judicials, davant l'evident naturalesa antidemocràtica de l'acció punitiva.
Durant els següents 50 anys no s’han tornat a produir situacions similars, d'acció repressiva contra la dissidència en política universitària. Fins que hem tornat a veure com l'acció del Govern, en aquest cas a través del Ministeri Fiscal, de nou actua en contra de personal i l’alumnat universitari. I amb arguments equiparables als esgrimits per les autoritats franquistes.
La mobilització social contra les polítiques dels recents governs de l'Estat Espanyol, sobretot des de l'any 2010, coincidint amb l'anomenada "crisi" associada al col·lapse en 2008 del capitalisme financer, unida a l'impuls d'un programa neoliberal extrem des de la Unió Europea i des dels governs estatal i autonòmics, es va incrementar notablement.
En aquest context, les mobilitzacions estudiantils es van plantejar qüestionar una orientació de les universitats públiques cap a funcionaments similars als de les universitats privades. I, entre altres coses, es van plantejar fer front a la pujada de taxes de matrícula, que seguien un ritme de creixement que ha dificultat l'accés o la permanència en la universitat de sectors cada vegada més amplis d'estudiants. El sistema universitari de l'Estat Espanyol s'ha situat entre els més cars d'Europa. Aquest fenomen és especialment acusat a Catalunya, on les taxes universitàries han crescut per sobre de les d'altres universitats de l'Estat i la inversió pública en educació superior és una de les més baixes (4).
La protesta contra el preu de les matrícules universitàries, juntament amb la reclamació que s'aturessin els acomiadaments de personal derivades de les retallades en el finançament de les universitats, que s'apliquessin les resolucions aprovades al Claustre, i alguns aspectes organitzatius van impulsar al mes d'abril de 2013 a diversos col·lectius estudiantils de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) a traslladar la mobilització a l'Edifici del Rectorat de la universitat. Com en moltes altres mobilitzacions, l'espai del Rectorat va ser ocupat, igual que havia passat a les esmentades protestes durant el govern de Franco, o com s'havia fet en altres països ( "Maig del 68") o durant les lluites del Professorat No Numerari (PNN) en els anys de l'anomenada "Transició Espanyola" els anys 70 del segle passat. Formes de protesta que han tingut continuïtat en múltiples ocasions també en els últims anys.
La mobilització estudiantil a la UAB va comptar ràpidament amb el suport explícit de diversos sindicats de treballadores i treballadors de la Universitat i, a títol individual, de docents que van impartir classes en els espais ocupats per l'alumnat durant diverses setmanes.
La resposta de les autoritats acadèmiques va ser l'immobilisme. Oïdes sordes a les peticions de diàleg. Cap concessió a allò que, en definitiva, eren les resolucions de l'òrgan més plural de la universitat: el Claustre. Finalment, al cap d'un mes l'ocupació del Rectorat va ser abandonada per voluntat pròpia de qui la protagonitzaven.
Mentrestant, el Rector de la UAB i diversos membres del seu Equip de Govern van denunciar a la policia i la fiscalia a una sèrie d’integrants de la comunitat universitària que eren coneguts per la seva participació en mobilitzacions dins de la mateixa universitat i per les seves posicions crítiques. Entre les persones denunciades hi ha 25 alumnes. I també un professor i un treballador del PAS (Personal d'Administració i Serveis) que, a més de ser representants sindicals, havien tingut un paper rellevant en una candidatura anterior al Rectorat, així com en diverses mobilitzacions en defensa del caràcter públic de la universitat. El professor encausat, Ermengol Gassiot, a banda de docent d'arqueologia prehistòrica, és actualment secretari general del sindicat Confederació General del Treball (CGT) de Catalunya. Per altre banda, el membre del PAS encausat, Jordi Gassiot i Pintori, es tècnic mitjà (audiovisuals) de la UAB i actualment forma part de la Coordinadora Nacional Confederal de la Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC).
A l'inici d'aquest passat mes de juliol hem sabut que la Fiscalia ha sol·licitat formalment penes d´un mínim de 11 anys i 5 mesos de presó per a les 27 persones, a més d'una prohibició de trepitjar la UAB durant 5 anys. Ens trobem que les institucions espanyoles tornen a actuar contra la dissidència universitària, com en època del Govern de Franco, i buscant un càstig desorbitat, que supera fins i tot al que la Dictadura va imposar en 1965. I els arguments no s'aparten dels que trobàvem llavors. En el seu escrit d'acusació el fiscal utilitza les militàncies socials, sindicals i polítiques dels i les encausades per argumentar que seguien un "pla criminal", que s'incentivava i impulsava de manera conspirativa la mobilització estudiantil (5).
L'escrit d'acusació del fiscal garanteix que tots els encausats/es seran jutjades i, d'acord amb les elevades peticions, amb un risc real de ser condemnades. I si això succeeix, seria la primera vegada des de fa més de 40 anys que universitaris/es van a la presó per la seva postura política dins de la mateixa universitat, per aixecar la veu davant el que consideren injust, per ser dissidents.
Per tot això, els i les signants d'aquest manifest, treballadors / es i membres d'universitats de Catalunya, de la resta de l'Estat Espanyol i del món, fem una crida d'alerta. Ens preocupa profundament una situació que pot ser indicativa de la pèrdua de pluralisme i de llibertat a les universitats. Considerem que el pensament crític i el debat públic obert i dinàmic són actius imprescindibles del món acadèmic i que aquesta denúncia, aquest processament penal, obre de nou un camí aterridor que, si no reaccionem amb fermesa, ens conduirà a la progressiva expulsió de la llibertat de pensament de la Universitat.
Per tot l'exposat, sol·licitem:
1) A la Universitat Autònoma de Barcelona, ​​que a través del seu nou Equip de Govern retiri la demanda civil que encara manté contra els i les encausades i, especialment, que manifesti públicament el seu desacord amb la persecució penal de membres de la comunitat universitària: estudiants, (ex)estudiants i treballadors, tant docents com d'administració i serveis.
2) A les autoritats judicials, que emprenguin les actuacions pertinents per arxivar la causa judicial sense cap acció contra les persones encausades.
3) A les institucions competents en política universitària, científica i judicial, que duguin a terme les mesures oportunes per tancar aquest procés, tant en la seva versió penal com civil.
4) A totes les formacions polítiques, sindicats i altres organitzacions socials, que mantinguin un compromís inequívoc per garantir la llibertat d'expressió, la llibertat política i la llibertat acadèmica a les universitats de Catalunya i de la resta de l'Estat Espanyol.

Referències

(1) Recomanació relativa a la condició del personal docent a l'ensenyament superior. (1997). En Actas de la Conferencia General (Vol. 1: Resoluciones, pp. 26–35). Paris. Recuperat de http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001102/110220s.pdf
(2) Baquero, C. S. (2016, juliol 7). El fiscal pide 11 años de cárcel para el líder de CGT por la ocupación de la UAB en 2013. El País. Recuperat de http://ccaa.elpais.com/ccaa/2016/07/07/catalunya/1467907839_360652.html
(3) Ferrer, T. (2016, juliol 6). El fiscal pide 11 años de prisión al secretario general de la CGT y otras 26 personas de la UAB. eldiario.es. Recuperat de http://www.eldiario.es/catalunya/trabajo/UAB-prision-ocupacion-estudiant...
(4) Ibáñez, M. J. (2012, juny 7). La universidad catalana es de las más caras de España. El Periódico. Recuperat de http://www.elperiodico.com/es/noticias/sociedad/universidad-catalana-las...
(5) La Fiscalía se ensaña en el caso de la UAB. (2016, juliol 7). El Triangle. Recuperat de http://www.eltriangle.eu/es/notices/2016/07/la-fiscalia-se-ensana-en-el-...
(6) Martínez, G. (2016, juliol 10). Desde 1966 una universidad no había denunciado a sus profesores. ctxt.es | Contexto y Acción. Recuperat de http://ctxt.es/es/20160706/Politica/7096/Universidad-ley-mordaza-PP-erme...
(8) Piden entre 11 y 13 años de cárcel por ocupar el rectorado de la UAB en 2013. (2016, juliol 7). ABC. Recuperat de http://www.abc.es/sociedad/abci-piden-entre-11-y-13-anos-carcel-ocupar-r...
(9) Resolución de la Sala Quinta del Tribunal Supremo del 8 de julio de 1967. (1967, juliol 9). El Diario Vasco. Recuperat de http://w390w.gipuzkoa.net/WAS/CORP/DKPPrensaHistoricaWEB/getImageServlet...

[ARTICLE] Sobre les retallades en l'ensenyament de la llengua i literatura catalana (Anna Gispert i Lurdes Malgrat)

 UNA LLENGUA, UNA LITERATURA, UN PAÍS


Ara que comença el curs recuperem aquest article publicat el 22/07 a http://www.fetatarragona.cat/2016/07/22/una-llengua-una-literatura-un-pais/ . Un text necessari que fa visible la política lingüística del Departament d'Ensenyament i demostra que els pals a les rodes a l'ensenyament de la llengua catalana, no tan sols arriben "de fora" sinó que ens els posen de ben a prop. Cal que tothom ho sàpiga!
 

Aquest article el publiquem coincidint amb la celebració a Tarragona de les trentena jornades internacionals per a professors de català a l’exterior que organitza l’Institut Ramon Llull).
Fa dies que els nostres mitjans de comunicació es fan ressò del manifest Per una presència digna de la literatura a l’ensenyament i d’altres articles en què es reclama una major, i doncs, digna, presència de la llengua i la literatura catalanes en l’ensenyament. Un d’aquests textos, escrit per Sílvia Soler, ens diu: «La literatura ens ordena el pensament i ens dóna eines per expressar-lo, ens connecta amb la nostra tradició i ens emplaça a reflexionar sobre el present i el futur. Per això, com diu el manifest, aquest país nou que volem construir ha de donar a la literatura el lloc preeminent que li correspon en l’ensenyament, perquè, d’aquesta manera, valorem i fem respectar el nostre patrimoni literari».
Acabem el curs 2015-2016 amb males notícies per a la llengua i la literatura catalanes. L’anunci de reducció d’hores de llengua catalana a l’alumnat de Batxillerat continua avançant i deixa en inferioritat de condicions la llengua del país respecte de les llengües estrangeres. Així mateix, la presència de la literatura catalana a l’ESO i al Batxillerat esdevé residual. Tal com diu el manifest Per una presència digna de la literatura a l’ensenyament, «els estudis de literatura cada vegada tenen una presència més tangencial en l’ensenyament primari i secundari, fins a l’extrem que en molts centres pràcticament ha desaparegut de les aules o s’ha convertit en un aspecte complementari. Hi contribueix de manera poderosa, posem per cas, la indefinició de l’assignatura en els currículums d’Ensenyament Secundari Obligatori (ESO) i Batxillerat. No hi ha cap curs dedicat específicament a la matèria en l’ESO, i en el Batxillerat, en alguns centres, la docència s’ha reduït a dues hores lectives a la setmana; per la mateixa reducció s’ha vist afectada la docència de llengua, i aquesta decisió ha desencadenat la conseqüència perversa que en molts centres es dediquen les hores de literatura a l’ensenyament de la llengua, efecte constatable fins i tot en alguns llibres de text».
Pel que fa a l’atenció a l’alumnat nouvingut, les escoles i els instituts públics i concertats han comptat amb el recurs de les aules d’acollida (AA), que a hores d’ara ja es pot dir que han donat uns resultats més que bons tant pel que fa a l’aprenentatge de la llengua catalana com a llengua vehicular com pel que fa a la integració i la cohesió socials, cosa que garanteix la igualtat d’oportunitats per a tot l’alumnat. Els darrers dos anys, aquest recurs s’ha anat transformant en el Suport Lingüístic i Social, destinat a alumnat d’origen estranger o a alumnat que ja ha esgotat els dos anys, màxim tres, d’estada a les AA i que encara té dificultats per assolir el nivell acadèmic de la llengua vehicular necessari per seguir amb èxit el currículum ordinari. Dos recursos per garantir la qualitat educativa, l’èxit acadèmic, i la integració i la cohesió, en lluita contra l’exclusió social.
I de sobte la Conselleria decideix eliminar les dotacions de Suport Lingüístic i Social de tots els centres educatius de Catalunya tant de Primària com de Secundària. Una de les pitjors notícies que podíem esperar. Ens preguntem , fins on arribaran? Què ve al darrere? Què més suprimiran? És evident que l’ensenyament de la llengua d’aprenentatge, vital per a l’adquisició dels coneixements, per al desenvolupament social i acadèmic dels nostres alumnes, ha de ser una prioritat ineludible de l’educació pública catalana.
Des de l’APELLC (Associació de Professionals i Estudiosos en Llengua i Literatura Catalanes) ens volem afegir als col·lectius que reclamen dels responsables de la política d’ensenyament una planificació coherent i pertinent de la llengua i literatura catalanes en l’ensenyament i ens sumem a les reivindicacions del Col·lectiu Pere Quart. Demanem que s’incrementi el temps de docència que es dedica a la llengua i a la literatura catalanes, amb un mínim de tres hores per setmana al Batxillerat. Que es garanteixi el Suport Lingüístic i Social als alumnes que el necessiten. Entenem que l’ensenyament de la literatura als joves és imprescindible per aconseguir un nivell cultural digne i de qualitat. Conèixer el propi patrimoni literari afavoreix l’apropament a altres concepcions literàries i lingüístiques de la realitat. Tal com diu Joan Martori, «la literatura és la matèria que té més potencial com a projecte pedagògic transversal”, i la que proporciona una reflexió crítica i democràtica sobre la nostra societat.

Anna Gispert i Lurdes Malgrat 
(Presidenta i Vicepresidenta d'APELLC)














1/9/16

COMENCEM EL CURS AMB UN SOMRIURE...MALGRAT TOT

BON INICI DE CURS A TOTES!



Doncs sí, els mesos de juliol d'agost s'han fos amb el sol d'estiu i amb el setembre arriba el principi del nou curs escolar 2016-2017. I el comencem amb el somriure que ens porta el fet d'incorporar-nos a una feina que estimem, que creiem imprescindible i que ens fa orgulloses de ser-hi, simplement perquè creiem fermament que l'educació és el pilar per construir una societat més igualitària i més justa.

I el comencem amb un somriure malgrat les polítiques de la Conselleria d'Ensenyament que ja gairebé sense preàmbuls demostren el poc interès que tenen per la defensa de l'escola pública, la que havia estat laica i de qualitat. 

Un somriure malgrat la consellera Meritxell Ruiz ha aparegut als mitjans presentant dades de manera gairebé triomfal explicant l'alegria que tenia pel fet que mestres i professorat substitut aquest any arribarien als centres el dia 8 de setembre. Sí companys i companyes, dos dies tindrà el professorat interí per preparar el curs que començarà tot just el 12. És clar que també ens ha informat del cost (no pas de la inversió)  que aquest fet suposarà per a les arques del Departament (és a dir, per a les persones contribuents). S'ha deixat d'explicar però, que la conselleria s'havia compromès amb els sindicats que molts d'aquests contractes es farien des de l'1 de setembre.

Un somriure malgrat en les seves declaracions la consellera presenta dades i números que impliquen augment de personal per a l'escola inclusiva, la continuïtat dels 360 professionals d'atenció educativa i 400 docents més en escoles d'alta complexitat, sense anomenar que aquestes xifres estan per sota de les necessitats si el que volem és assolir centres escolars dignes, sobretot tenint en compte que a secundària s'incorporen gairebé 7000 alumnes i per tant la mitjana per aula serà de 28 (havien promès reduir-ho a 23 si recordeu), tot això acompanyat d'una gran disminució en el pressupost en polítiques d'immersió lingüística, imprescindibles per aconseguir la integració de l'alumnat, vingui d'on vingui.

Un somriure malgrat les lleis antieducació LEC i LOMCE i la llarga llista d'agressions contra l'educació pública, que és la de tots i totes.

Un somriure perquè lluitarem, no ens poden prendre allò que no és seu i no els ho deixarem fer, en poden estar segures!

Bon curs i un bon somriure!

Marta Minguella Rebull 
Deixem de ser una illa










9/8/16

[REUNIÓ INFORMATIVA] LA VARIANT LA SELVA DEL CAMP-ALMOSTER: SÍ A LA MILLORA, NO A LES DUES CARRETERES



La Plataforma en Defensa del Territori, amb el suport de la Unió de Pagesos i el GEPEC, està tirant una campanya per informar de la intenció de la Diputació de Tarragona de construir una carretera nova entre La Selva i Almoster i alhora explicar la seva oposició a l'execució d'aquesta nova variant. La Plataforma defensa l'ampliació de la carretera actual, en comptes de la construcció d'una totalment nova que implicaria una nova agressió al territori i a més a més lamenta que s'hagi aprovat la partida pressupostària per realitzar aquest projecte sense cap consens des dels Ajuntaments d'Almoster i La Selva del Camp cap a la població. 

Fins al dia d'avui s'han realitzat 2 assemblees a La Selva del Camp amb bon nivell d'assistència i avui a les 9 del vespre hi haurà la tercera a la població d'Almoster.

La convocatòria d'avui coincideix amb el període de presentació d'al·legacions, que s'acaba el 26 d'agost i per tant es facilitarà la documentació perquè les puguin signar, tant les entitats com persones a nivell individual.

RESUM DEL CONTINGUT DE LES AL·LEGACIONS
Assumpte: Al·legacions a l’Estudi informatiu del condicionament de la carretera T3231, variant d’Almoster i el seu Document ambiental 
 
No es pot estar més d’acord amb la necessitat de procedir a la construcció d’un pas alternatiu a l’actual cruïlla d’ Almoster per les carreteres T-3231 i TV-7048. De fet, la pervivència de la cruïlla a través dels carrers del poble i de la seva zona urbana es ara per ara un anacronisme, més enllà de la problemàtica associada: la barreja de tràfic urbà amb tràfic de pas posa en evidència la manca de seccions adequades en els carrers del nucli, indueix a riscos en la convivència de trànsit rodat i de vianants i genera inconvenients de tota mena derivats de l’activitat residencial pròpia d’un  nucli rural petit simultània amb la circulació de pas.  

Dit això, entenem perfectament que es construeixi la variant i que s’eviti la cruïlla d’Almoster pel tràfic de pas, que com veurem es ben reduït. Ara bé, això no justifica una actuació desproporcionada en el territori.
Cal no menysprear l’afectació al territori, però cal que la ferida territorial que creï el nou vial tingui en compte quant de torturat està ja el territori agrícola al camp de Tarragona. I que el resultat final representi una millora de qualitat no només per als usuaris de la via sinó pels habitants, propietaris i  veïns dels terrenys afectats, tant urbans com no urbans, del vial en qüestió.
No entenem la poca sensibilitat  de la nostra Administració amb la destrucció del territori i que no es valori en l’estudi d’impacte ambiental el fet que significa construir un vial paral.lel a l’actual allà on ja n’hi existeix un. Tal com deia Oscar Wilde : “ Tothom sembla conèixer el preu de les coses, però s’han oblidat del seu valor. Valor i preu no son sinònims”. Sovint acabem confonent els compromisos polítics amb el que necessitem o el que ens convé com a poble.
El fet de que les alternatives 1 i 2 deixin una carretera existent en bones condicions (en aquest cas la T 3231) amb una secció de 4,50 metres  “per a una circulació més segura de ciclistes i vianants”. Per cert, amb el conseqüent –i no considerat- doble cost de manteniment. I obviant que per aquesta carretera actual hauran de seguir circulant automòbils per accedir a les finques i conreus. És difícil acceptar que aquest sigui un criteri en front a l’agressió territorial i a l’activitat que representa desdoblar dues infraestructures per als tràfics, separades una de l’altra una distància mitja de tant sols 90 metres en una longitud  de 1,15 km (entre el PK 1,400 i el PK 2,550) i pràcticament a tocar i separades un màxim de  30 m en un tram addicional de 740 m (PK 2,560 a PK 3,300).
- La demanda de la nova carretera es molt reduïda en el tram de variant (IMD de aproximadament 300 veh./dia) i les hipòtesi de creixement semblen inconsistents tant amb l’evolució històrica com amb les previsions del planejament urbanístic; 
- Tenint en compte la curta longitud del tram, la velocitat de projecte es desproporcionada respecte a de les vies d’accés alimentadores de la nova variant; 
- L’Estudi d’Impacte Ambiental no té en compte l’impacte territorial de mantenir dues infraestructures paral·leles en els 1900 metres finals de l’actuació, amb una d’aquestes infraestructures (l’actual) reduïda a un ús marginal; 
- El mateix Estudi d’Impacte Ambiental no valora l’ocupació permanent de sól  ni afectació de la nova variant en el canvi dels usos i costums locals ni la pèrdua de sòl agrícola, actiu que els POUM dels municipis afectats pretenen protegir; 
- Per aquestes raons, l’ Estudi d’Impacte Ambiental sembla adreçat a defensar amb arguments ben poc sòlids l’alternativa més econòmica, quins costos no semblen ben incloure el doble manteniment; 
- L’únic factor que fa preferible l’alternativa 2 (més agressiva) respecte de l’alternativa 3 (menys agressiva) es el cost dels serveis afectats, en particular el desplaçament de la canonada del Consorci d’Aigües de Tarragona (CAT), quin cost d’execució material es de poc més de 570 mil eur;
 - Tot i que la reposició d’aquesta canonada (sembla que) podria implicar unes servituds en el sòl sota el qual s’instal·laria (de les quals no hem trobat esment en el document), no es pot confondre una servitud ni que sigui permanent d’una canonada soterrada sota sòl agrícola amb la construcció d’un vial aglomerat de 6,3 metres d’amplada.   
Per tant, per tot l’ exposat, SOL·LICITEN 
- Que s’abandoni la duplicació de la carretera entre Almoster i La Selva, es a dir la denominada alternativa 2; 
- Que es seleccioni l’alternativa 3, que comporta millorar la carretera pel seu recorregut actual, com a  la millor de les alternatives possibles més enllà de la variant d’ Almoster; 
- Que, si cal,  s’analitzi en detall la forma de reduir el sobre cost  dels serveis afectats, conjuntament amb el CAT, per tal de disminuir el seu impacte i limitar d’aquesta manera el diferencial econòmic que representa; 
- Que, tenint en compte el perfil de demanda esperat i la seva evolució,  es valori ajustar la velocitat de projecte a 60 km/h o canviar  lleugerament alguns dels paràmetres de traçat per a compensar millor les terres i ajustar els costos de les estructures projectades, a costa de disminuir total o parcialment la velocitat específica i/o fins i tot la secció del tram; 
- Que, de la mateixa manera, es revisin les hipòtesi i es refaci de nou l’Estudi d’Impacte Ambiental tenint en compte tots els factors omesos en l’Estudi Informatiu sotmès a informació pública.   

Creiem que els efectes territorials i sobre l’activitat derivades del fet de mantenir dues infraestructures paral·leles (i una d’elles d’ús marginal) no es troben compensats en aquest cas  ni per la magnitud de les obres a realitzar, ni pel tràfic actual o previst, ni pels estalvis de temps a aconseguir. I que els Estudis d’Impacte inclosos en el document d’informació pública obvien el gravíssim efecte de l’ocupació INNECESSÀRIA de sòl rural i agrícola per les noves infraestructures, en el que podríem denominar una evident manca de "respecte ambiental”, concepte del tot subjectiu que no pot ser del tot inconsiderat i que a l'hora de manipular el territori s'ha de tenir sempre en compte. 
Cal fer un bon us del sòl, no abusar de la seva disponibilitat



Afegim aquest correu per les persones que no podeu assistir a la reunió, però esteu interessades en donar suport i signar les al·legacions: ho.permetrem@gmail.com

Plataforma en Defensa del Territori

8/8/16

[COMUNICAT] El Síndic afirma que l’article del director del “Diari de Tarragona” “és de caràcter masclista i incita a l’assetjament de les dones”

El Síndic afirma que l’article del director del “Diari de Tarragona” “és de caràcter masclista i incita a l’assetjament de les dones”




El Síndic de Greuges de Catalunya ha respost la queixa que la Secció Sindical d’Ensenyament Deixa de ser una Illa-CGT i la Federació Comarcal de la CGT del Baix Camp-Priorat van fer fa uns dies contra un article sexista escrit per Josep Ramon Correal, director del “Diari de Tarragona”. Correal posava en dubte la campanya contra les agressions de l’Ajuntament de Tarragona “Respecta’m” dient que quan una dona diu “no” pot voler dir que “sí” i que cal insistir.


La queixa, referenciada amb el número 5737/2016, ha tingut ja la seva contesta per part del Síndic, qui ha fet saber als denunciants que ha traslladat una resolució al director del diari suggerint-li que “en un futur tingueu en compte els principis i valors continguts en la Llei 17/2015, així com els que estableix la Llei 24/2008, del dret de els dones a eradicar la violència masclista, concretament en el seu article 22, sobre els continguts i publicitat amb relació a la violència masclista”. Alhora, el Síndic resta a l’espera del posicionament de Correal amb relació al suggeriment i l’informa que ha traslladat aquesta resolució a l’Institut Català de les Dones i al Consell de l’Audiovisual de Catalunya “pel seu coneixement i als efectes oportuns d’acord amb l’establert en l’àmbit de les seves competències”.


El Síndic argumenta abans de fer el suggeriment que el contingut denunciat de l’article de Correal “no només és una qüestió de llenguatge, sinó que el fons mateix és de caràcter masclista i incita a l’assetjament de les dones”. Afegeix que “La voluntat de les dones no és interpretable, no és una qüestió relativa o que depengui de els circumstàncies o dels casos.” I conclou que “Estimular qualsevol conducta en contrari és afavorir l’assetjament i difondre missatges que desautoritzen les dones o les tracten vexatòria o objectualment.”

Federació Comarcal Baix Camp-Priorat de la CGT
Secció Sindical d'Ensenyament de CGT "Deixem de ser una illa"


8 d'agost de 2016