19/4/16

UNA APROXIMACIÓ FILOSÒFICA A LA PEDAGOGIA LLIBERTÀRIA

 Cloenda del curs "Inicis de la pedagogia llibertària a Catalunya"


El dimecres 20 d'abril l'Ernest Weikert ens oferirà  "Una aproximació filosòfica a la pedagogia llibertària". Aquesta serà l'última sessió del curs a Tarragona. L'acte es farà a les 18.00 al local de CGT Tarragona.

Activitat oberta a totes les persones que hi puguin estar interessades.

#ResNoHaCanviat- ABEL, NO T'OBLIDEM

 Concentració, el 20 d’abril a les 19h a Plaça Sant Jaume.

Abel no t'oblidem

El dia 20 abril de 2015 l’Abel, un professor substitut, va sortir de la seva classe per no tornar-hi mai més. Res no ha canviat

Va perdre la vida intentant ajudar a companys i alumnes del centre educatiu Joan Fuster, on treballava donant classes de Ciències Socials. Va morir en acte de servei, i una cosa profunda es va trencar en les nostres consciències i en els nostres cors. No podrem oblidar-ho.

Els seus caps del Departament d’Ensenyament van fer tot el possible per mantenir-ho en l’oblit. Amb uns simples minuts de silenci en van tenir prou per justificar el seu record. Van dictaminar: un cas excepcional, un accident imprevisible, un brot psicòtic d’un adolescent del qual ningú és responsable. Cas tancat!

L’escola no és més que un reflex de la societat en la qual s’emmarca.
I el que
veiem diàriament és: degradació creixent de les relacions socials, deteriorament de la situació econòmica de milers de famílies, una atomització social en la qual predomina l’ individualisme extrem, la manca de relacions i de teixit social de caràcter comunitari que ens aïlla dels altres, la manca d’esperança i d’ il; lusió en el futur, la manca de perspectives de vida estable per a tota una generació de joves, etc. Aquesta situació genera, en àmplies capes de la població, angoixa, ansietat, estrès, depressió, trastorns emocionals i de conducta que en nombroses ocasions es tradueixen en comportaments violents, que molts infants i l’escola. Al 201 3, de les 1 60.000 persones que van ser ateses en centres de salut mental, 60.000 van ser menors, i d’aquests, 23.800 ho feien per primera vegada. L’escola s’ha convertit, per tant, no només en centre de formació sinó en instrument de control on al professorat li toca el paper d’evitar que aquests conflictes surtin fora de l’aula i es converteixin en un gravíssim problema social als carrers de les nostres ciutats.

Davant d’aquesta situació la sortida més fàcil és l’exigència d’endurir les mesures de repressió i control sobre l’alumnat, o la criminalització de l’agressor, adolescent en procés de socialització i víctima, també ell, del context social.Aquestes solucions no aborden els problemes de fons, com veiem en el cas dels EUA, on els detectors de metalls a les escoles, vigilants armats a les portes, escorcolls a l’alumnat, etc. no han acabat amb el problema i els incidents violents amb armes de foc es succeeixen periòdicament. Mesures pal; liatives d’aquesta problemàtica han de passar per polítiques de cohesió social, tant a nivell general com dins de l’escola.

Els governs de torn, central o català, no donen resposta a aquesta problemàtica social. La seva política de retallades contribueix al deteriorament de la situació. Però a més, amb les seves polítiques educatives, també impedeixen que els centres puguin apaivagar aquestes tensions, així com detectar i prevenir conductes de risc. Reduccions en els Equips d’Atenció Pedagògica i departaments d’orientació, en les Unitats de Suport a l’Educació Especial (USEE), etc. Reduccions en els temps per establir diàlegs amb alumnes i famílies per part de professorat sobrecarregant l’horari lectiu, supressió de reforços i atenció individualitzada, increment de ràtios, etc. Són aquestes polítiques les que permeten la degradació de la convivència en els nostres instituts, que posen en risc la integritat física dels alumnes, la del professorat i la de qualsevol membre de la comunitat educativa.
No ho permetem!

Vine a la concentració el 20 d'abril a les 19 h. a la Plaça Sant Jaume!



CONCENTRACIÓ PEL DRET A L'ALIMENTACIÓ DELS INFANTS

CAP PLAT BUIT

 

La Plataforma pels drets dels infants en l'àmbit educatiu, recentment constituïda a Tarragona, organitza una concentració el proper divendres 22 d'abril a les 18.00 per reivindicar polítiques que assegurin que tots els infants tenen accés a una cosa tan bàsica i imprescindible com és l'alimentació.

Us esperem a la Rambla Nova de Tarragona, davant l'oficina de l'OMAC

18/4/16

LES JORNADES PEDAGÒGIQUES EN IMATGES


Aquí hi trobareu un recull d'imatges de la VIena edició de les Jornades pedagògiques






https://animoto.com/play/9CVcZLlLdcO8LYo0zz0zaw


Moltes gràcies a totes per haver-les fet possibles!

14/4/16

EL DISSABTE, CLOENDA DE LES JORNADES PEDAGÒGIQUES

No us perdeu l'activitat de cloenda de les jornades pedagògiques que organitza "Deixem de Ser una Illa" a l'Escola Pompeu Fabra de Reus.

Eva Marichalar Freixa ens oferirà l'activitat performàtica

[DESPRÉS DE DINAR I ALTRES SITUACIONS QUOTIDIANES]


AQUESTA ACTIVITAT ESTÀ OBERTA A TOTHOM! US HI ESPEREM!
 

INAUGURACIÓ DE LES JORNADES PEDAGÒGIQUES "OBRIM AMB PREGUNTES ELS MURS DE L'ESCOLA?"


Demà mateix comencen les jornades pedagògiques "Obrim les preguntes els murs de l'escola?" amb la xerrada de Carmen Garcia Yeste que presentarà la Mar Joanpere Foraster

"ACTUACIONS EDUCATIVES D'ÈXIT COM A BASE PER A LA TRANSFORMACIÓ DE L'EDUCACIÓ"


Aquesta activitat està oberta a tothom. Us esperem a l'Escola Pompeu Fabra de Reus a les 18.00
 

1/4/16

NOSALTRES TRIEM L’ESCOLA PÚBLICA! QUINA ÉS LA TRIA DEL DEPARTAMENT?




Des de l’inici del mandat del nou govern de la Generalitat de Catalunya es va poder intuir que les polítiques educatives que es dissenyarien i aplicarien en aquesta etapa no serien favorables per a l’ensenyament públic. Malauradament, els nomenaments al capdavant de l’administració educativa no han portat aires nous. Fixeu-vos bé en les formes de la consellera Meritxell Ruiz: poca presència pública, alguna declaració per la televisió i gairebé sense interpel·lació. Seguint aquesta línia, que ens recorda allò de les comunicacions per plasma, segurament tampoc va ser casualitat que davant l’avís que a les 9.30 estava programada una acció reivindicativa dels col·lectius que formen part de la plataforma “Desmilitaritzem l’educació”, contra la presència de l’exèrcit al Saló de l’Ensenyament, ella decidís avançar la inauguració de l’espai a les 8.00 del matí, assegurant-se així no trobar contestació.

Aquest és el nou vell estil, ple de discursos estèrils farcits de paraules com cohesió, valors, igualtat... Paraules que només adquiririen sentit si anessin acompanyades de polítiques que les fessin realitat. Per fer-ho possible, però,  s’hi ha de creure, i no val emparar-se en la santa crisi per justificar una acció de govern clarament intencionada que consolida un model educatiu que acabarà excloent les persones més vulnerables. I si no, que algú  m’expliqui  com és possible que, d’una banda, es retallin els recursos públics que afecten tant l’atenció de l’alumnat com les condicions de les treballadores de l’ensenyament, i de l’altra, s’aprovin mocions al Parlament per assegurar la continuïtat de les subvencions de la Generalitat cap als 30 centres privats que segreguen els seus alumnes per sexe a Catalunya (la investigació que va dur a terme Crític va destapar que la Generalitat destina 30 milions d’euros públics anuals cap a les escoles de l’Opus). I ja que hem tret el tema, avui mateix, El País publica la denúncia del Síndic de Greuges al departament pel fet alarmant que davant els casos d'abusos sexuals dels Maristes l'administració hagi prioritzat la imatge del centre privat concertat en comptes de defensar els menors afectats.

Tenim altres exemples contundents que demostren el poc interès que té el Departament d’Ensenyament per defensar la pública. Ara que estem en període de preinscripció escolar els números són clars: es redueixen 64 línies de P3 públics i només 3 privats, i segons la consellera, es podria arribar a 300. Una vegada més,  una oportunitat perduda per fer una aposta ferma cap a la millora i consolidació d’un sistema públic veritablement equitatiu que garanteixi l’accés a l’educació per a tothom en igualtat de condicions. 

Als serveis territorials de Tarragona, la situació és ben semblant. Silvia Rodes, amb clar perfil continuista, va ser nomenada nova directora d’aquesta delegació. La seva primera presentació pública la vaig veure el dia 25 de febrer al “Diari de Tarragona”, el més llegit del territori. Aquest mitjà, coincidint amb la campanya de matriculació escolar, va publicar un suplement anomenat “Educación”. Fullejant-lo, me’n vaig adonar de la perversitat d’aquell reportatge que, sense estar anunciat com a espai publicitari, recollia les informacions sobre diferents escoles privades concertades, i només elles, tot exposant les suposades raons per les quals aquests centres “han de ser una bona opció” per a les famílies a l'hora de matricular els seus fills i filles. En mig de tot això, i seguint la tradició que havia iniciat l’anterior delegada (ja que l’1 de març de l’any passat va col·laborar en el dossier del mateix caire “Les millors escoles de Tarragona”), hi apareixia l’article “La cohesió social i l’èxit escolar, prioritat del Departament d’Ensenyament a Tarragona” que signava la nova delegada. Les característiques eren les mateixes, un article de la màxima representant del departament del nostre territori en un espai on no hi havia ni una trista menció a l’escola pública. Implícitament doncs, clarament s’estimula la matriculació a l’escola concertada o privada. Això sí, no va oblidar de farcir el text de “parauletes”.

Centrem-nos en la part del títol que fa referència a “Cohesió social”. Bé, no em feu riure perquè si acompanyem aquests termes amb dades objectives de l’actual acció de govern, que de fet és el que compta, ens trobarem amb una gran contradicció. Aquesta mateixa setmana, escoltant la Cadena Ser ens assabentem que, segons fonts del Departament, els serveis territorials de Tarragona preveuen tancar 9 línies de P3 (segurament públiques és clar). Al mateix tall de veu hi intervé el president de la FAPAC a la demarcació qui manifesta la seva indignació pel fet que en una reunió mantinguda amb la directora, aquesta havia explicat que no preveia tancaments. 

És així com la senyora Silvia Rodes pretén assolir la cohesió social? Doncs li assegurem que aquesta no és la manera. Un dels factors que l’afavoririen és el de tenir  grups amb ràtios raonables, que permetin que l’alumnat tingui l’atenció que es mereix. No m’estendré ara en explicar-li les necessitats de molts i moltes alumnes que, malauradament, només tenen els centres escolars com a espai vital on reben benestar.  

És un fet gravíssim que la màxima representant del sistema educatiu a Tarragona hagi traspassat informació falsa a l’associació de pares i mares d’alumnes, les persones que confien els seus fills i filles en el sistema educatiu públic i agraeixen la gran tasca que està fent el professorat. Cohesió no n’ha guanyat, pèrdua de confiança sí. Aquest fet, no ho dubti, ens fa més fortes per lluitar contra aquests tancaments.


Marta Minguella Rebull
Delegada sindical de "Deixem de ser una illa" CGT Ensenyament Tarragona