Passa
sovint, en els moments en què el cap necessita més serenitat per fer una
anàlisi profunda de les coses que ens afecten, tant en l’àmbit personal com en
el social, és quan tendim a fer més ús de la víscera i ens deixem emportar per
reaccions que no tan sols no ajuden a solucionar el problema, sinó que moltes
vegades l’empitjoren.
D’aquesta
manera, després dels terribles atemptats de Barcelona i Cambrils, en plena
situació de trasbals i estat de xoc i per calmar la nostra angoixa, sentim la
necessitat d’alimentar-nos de notícies que asseguren que s’estan aplicant
mesures per evitar que els fets es repeteixin, sense aprofundir en les nefastes
conseqüències que aquesta aplicació pot tenir a nivell social.
I
això és exactament el que està succeint en l’àmbit de l’educació. Tot i no ser
noves, l’atac de Barcelona ha accelerat les intencions de la Conselleria
d’Ensenyament d’implicar el professorat en la tasca de l’aplicació del PRODERAI
(Protocol de prevenció, detecció i intervenció de processos de radicalització
islamista). En altres paraules, s’espera que els i les docents i les
persones que es dediquen a l’atenció educativa, facin de policia,
estigmatitzin, i contribueixin a convertir els espais escolars en espais de
vigilància i d’institucionalització del racisme.
Va
ser el novembre del 2015, amb els atemptats de París encara recents, quan JordiJané va anunciar per primera vegada la intenció d’aplicar el protocol.
D’experiències com aquesta se n’han donat a diversos països europeus, amb
resultats molt perversos en molts dels casos. Al Regne Unit, el Prevent,
un programa homòleg del que vol estendre el govern de Catalunya, ha rebut una forta
oposició social perquè ha demostrat que els paràmetres que s’utilitzen en cap
cas eviten la ‘radicalització’ i en canvi, fomenten un ambient de desconfiança
que posa en perill els espais de debat crític als centres, tan necessaris
especialment en adolescents, que estan en ple procés de la configuració de la
identitat.
Per
què cal plantar cara a l’aplicació del PRODERAI?
Segons
Ensenyament, l’objectiu del protocol és posar a l’abast dels centres educatius
les orientacions i els recursos per prevenir conductes de radicalització i
capacitar els centres per detectar-los per així poder fer una intervenció
educativa. Una finalitat fàcilment compartible, si no fos perquè els mecanismes
que s’utilitzen per intentar assolir-la són dubtosos i fins i tot fan córrer el
risc d’aconseguir l’efecte contrari. És evident que la desconfiança provoca
alineació, fet que pot anar associada al sentiment d’exclusió tant
social com institucional, un context ideal que certs grups podrien aprofitar
per la cooptació.
Entre
els múltiples motius que ens haurien de portar a organitzar-nos socialment
perquè el Departament d’Ensenyament rectifiqui la posada en marxa de les
mesures anunciades a cop de titular aquests dies, cal destacar la manera que
s’ha forjat l’elaboració d’aquest protocol, que no ha partit de la reflexió
col·lectiva dels agents implicats en l’educació i, per al·lusions, tampoc
ha contemplat la participació de la comunitat musulmana. En canvi, ha
preferit que el procés estigui liderat pel Cos de Mossos d’Esquadra (CME), el
Departament d’Interior i el Departament d’Ensenyament.
Ja
fa anys que el Departament d’Ensenyament i el CME treballen conjuntament per
normalitzar la presència d’aquest cos policial als centres educatius. Dintre
les ‘tasques de proximitat’ dels agents s’inclou la de fer xerrades a escoles i
instituts sobre moltes temàtiques (consum de drogues, violència de gènere,
etc). Així, es dona veu i presència dels mossos en espais escolars en
comptes de prioritzar la veu dels organismes, entitats i persones que tenen una
llarga experiència treballant en aquests àmbits. Com podem esperar un
impacte positiu d’aquestes pràctiques si qui et parla de les maldats del món és
la mateixa persona que et sanciona? Les conseqüències són clares, les
aules deixen de ser espais de foment del debat obert i segurs, on s’hi
poden expressar totes les opinions, fins i tot les que presenten més
controvèrsia.
Un
aspecte cabdal per oposar-se a la implementació del programa radica en el
contingut del protocol, que estigmatitza l’alumnat musulmà (ho sigui o
ho aparenti) convertint-lo en grup objecte de sospita, reduint al no res
aquelles experiències de foment de la cohesió social que, de manera
imprescindible, han de ser presents a les escoles.
Un
altre motiu per aturar aquest protocol és que el discurs que s’utilitza per
trobar elements identificadors pot influir en la configuració d’imaginaris
dicotòmics molt perillosos, enfrontant categoritzacions de terrorista vs
no terrorista, de manifestant violent vs manifestant pacífic, immigrant
per motius econòmics vs refugiat polític, etc. Aquest fet té un
component de repressió ideològica molt greu especialment quan la interpretació
dels termes ‘terrorisme’ i ‘radicalització’ queda intencionadament
reduïda i esbiaixada, associada a l’islamisme i per tant, identificant tota una
comunitat com a culpable. Aquest procés té un nom, i és la institucionalització
del racisme i la xenofòbia en espais que l’haurien de previndre.
A
més a més de la discriminació de l’alumnat musulmà, aquest tipus de programes
esdevenen l’eina perfecta per criminalitzar qualsevol tipus de dissidència,
fixem-nos en l’ús del concepte de ‘terrorisme no violent’ per identificar
indicis de comportaments ‘radicalitzats’ que serviran per qüestionar qualsevol
pràctica que posi en dubte el manteniment del status quo dels poderosos.
Quin
tipus de societat esperem construir quan convertim l’escola en espai de
vigilància?
La
funció del professorat és sobretot la d’establir un clima de confiança que
fomenti l’aprenentatge i acompanyi el procés maduratiu de l’alumnat. La
pretensió del Departament d’Ensenyament que els docents adoptin el rol de
policies i esdevinguin vigilants implica convertir els centres escolars en
espais intimidatoris on l’alumnat s’hi pot sentir assetjat, especialment si és
musulmà, però no solament.
Els
sindicats ens hem d’implicar perquè el PRODERAI no s’acabi imposant als centres
educatius, de la mateixa manera que ho fem per la defensa de l’ensenyament
públic, per combatre la precarietat laboral, i per derogar
qualsevol política que no fomenti la igualtat social. La societat que volem
només es pot sostenir establint lligams amb la resta de lluites socials i la
lluita contra el racisme és una prioritat.
Ens hi
juguem massa per deixar-ho córrer, mentre la ultradreta s’està congratulant del
disseny d’aquestes polítiques, nosaltres hem de crear un eix frontal que les
combati.
Aturem
el PRODERAI, si us plau!
Marta Minguella Rebull
Delegada de Deixa de ser una illa-CGT Ensenyament Tarragona
No hay comentarios:
Publicar un comentario